Vánoce nám klepou na dveře, mlýnky se nezastaví a páky kávovarů dostávají zabrat. Je to čas, kdy v kavárnách vidím a vnímám různé skupiny lidí. Rodiny, páry, turisty… a pak je tu jedna specifická skupina. Mluví trochu jiným jazykem, platí hodinkami dřív, než barista stihne říct částku, a kafe si fotí/natáčejí déle, než ho pijí.
Ano, mluvím o Generaci Z a pomalu nastupující Generaci Alfa. V médiích se jim věnuje dost prostoru a myslím si, že bychom měli i my. Ba dokonce to vnímám jako povinnost. Nechci totiž, aby vám, kavárníkům, ujel vlak. :)
Dřív jsme řešili, jestli je crema na espressu dost hustá. Jestli je mléko správně našlehané. Dneska? Dneska řešíme, jestli je ten drink dostatečně "aesthetic" na TikTok.
Mohli bychom nad tím mávnout rukou a říct si, že "za nás to bylo jiné". Tu tendenci mívám i sám, přiznávám. Ale pravda je taková, že tihle mladí lidé jsou naše budoucnost. A pokud chceme, aby naše kavárny žily i za pět nebo deset let, musíme se jim naučit rozumět.
Takže, kolegové kavárníci, berte to s nadhledem, ale tady je můj "tahák", jak s touhle generací neprohrát "vibe check".
1. "Phone Eats First"
Smířil jsem se s tím. Než se kdokoli z Gen Z napije, musí proběhnout fotodokumentace. Nebo spíš videodokumentace.
- Rada pro vás: Neberte to jako zdržování. Berte to jako reklamu zdarma. Pokud vaše cappuccino vypadá skvěle, pokud máte hezký koutek s dobrým světlem nebo zajímavý neon na zdi, oni to nasdílí.
Tip: Udělejte jim to hezké. Latte art je základ, ale zajímavé sklo nebo hezký tác dělají divy.
2. Rostlinná mléka nejsou "alternativa", ale standard
Pamatujete, kdy sójové mléko bylo exotika? Pro Gen Z je ovesné mléko často první volba, ne ta druhá. Nejde jen o alergie, je to životní styl a chuťová preference. Přijde vám to zvláštní? Takhle to ale prostě je.
- Rada pro vás: Mějte ovesné (to frčí nejvíc), hrachové nebo mandlové mléko a nevařte z vody (teda z mléka), když si ho objednají do cappuccina. Musí být našlehané stejně dokonale jako to kravské.
3. Iced Coffee v prosinci? Normálka
Tohle mě fascinuje. Respektive vnímám tady obrovskou změnu oproti starším “pořádkům”. Venku mrzne, fičí vítr, a oni přijdou a chtějí "Iced Oat Latte". Ale proč ne? Stačí jen změnit úhel pohledu.
- Rada pro vás: Neschovávejte led na zimu do sklepa. Studené drinky, Cold Brew (klidně i v zimní variantě s kořením) nebo různé Matcha drinky na ledu se pijí celoročně. Generace Z miluje brčka (ideálně neplastová a nerozmočitelná) a vrstvené drinky.
4. Buďte "Real"
Tohle je možná to nejdůležitější. Mladí mají radar na faleš. Pozná, když si hrajete na něco, co nejste. Nesnáší korporátní pachy a strojenou komunikaci.
- Rada pro vás: V kavárně i na sociálních sítích buďte sví. Komunikujte udržitelnost, pokud ji opravdu děláte (ne jen na oko). Používáte výběrovku z Coffeespotu? Řekněte jim příběh té kávy. Zajímá je to. Chtějí vědět, co pijí a koho tím podporují.
5. Generace Alfa: Budoucí štamgasti
To jsou ti nejmladší (narození po roce 2010). Často přijdou s rodiči (nebo se staršími sourozenci z Gen Z). Možná ještě nepijí double shot, ale pamatují si zážitek s kávou.
- Rada pro vás: Mějte něco i pro ně. Dobré kakao, Babyccino, domácí limonády, které nejsou přeslazené "chemikálie". Když se u vás budou cítit dobře děti, rodiče se vrátí. A jednou... jednou z nich budou ti, co u vás propijí výplatu.
Co si z toho vzít?
Nemusíte hned předělávat interiér na růžovo a začít točit tanečky na TikTok (i když, kdo ví, třeba by to byl hit!). Stačí být otevření.
Kavárna je místo setkávání. Ať už je to u "turka" s novinami, nebo u "Iced Matcha Latte" s iPhonem nebo Pixelem v ruce. Důležité je, že k nám/vám chodí rádi.
Tak ať vám to mele a ať máte v kavárnách plno – ať už je to Boomer, Milleniál nebo Gen Z!
Jirka, Váš parťák z Coffeespotu a kavárník z Mikulova
COFFEESPOT do kavárny
Individuální přístup je přesně to, na čem stavíme spolupráci. A baví nás to.
Jiří Mahr
E-mail: mahr@coffeespot.cz
Tel: +420 739 661 020
(8:00 - 17:00 hod.)

